• Симултанка

  • Студијско путовање

  • Шаховска секција

  • Мали мајстори

  • Излет Ученика

ОШ "Милан Ракић"

Нови Београд, Војвођанска 62

Поштовани родитељи и будући прваци
дете за упис у први разред можете пријавити овде на сајту

Добродошли прваци

Јеловник у боравку

kruska 01

Уџбеници за школску 2018/2019

Школа без насиља

Skola bez nasilja 04

.. .. ..

Узбуњивање

Alarm clock disabled icon 1

Пријава корисника

Само за регистроване кориснике

Сада на сајту

Ko je na mreži: 149 gostiju i nema prijavljenih članova

 

Партиципација родитеља у школи – мој школски пројекат                English

Чланак објављен на EPALE платформи

Пише: Велиборка Пешић 

У ОШ „Милан Ракић“ у Београду, Србија, спроводи се пројекат који је одобрен и финансиран од стране Еразмус + Програма. Главна тема пројекта је Партиципација родитеља у школи

Један од основних проблема у образовању у Србији је рано напуштање школовања. Осим напуштања школовања након средње школе, много деце напушта образовање већ после основне школе. Сиромаштво и нешколовани родитељи који занемарују образовање своје деце су уобичајени узроци овог проблема. Обзиром да је то честа појава и у нашој школи, покушали смо да сагледамо како се такве ситуације решавају у европским земљама. Занимало нас је да видимо како се овом темом баве у једном развијеном образовном систему и у једном образовном систему који је у процесу развоја. Изабрали смо Норвешку и Португал као државе које су у решавању овог питања испред наше земље.  

Претходно смо закључили да је учешће родитеља у едукацији деце врло значајно и предузимали смо акције за његово унапређење.

Док смо се припремали за мобилност у Пенишију, Португал, тражили смо од партнера да нам пошаље документа о правима и обавезама родитеља и ученика у њиховој школи. Између осталог, у документима које је партнер послао смо открили да „Мобилни телефони и друга електронска опрема у учионици/библиотеци под надзором наставника морају бити конфисковани, испоручени Директорату и потом предати старатељу.“ Веома нас је занимало како то функционише у пракси.

У нашој школи је врло тешко одузети телефон од ученика и наставници често морају да објашњавају зашто употреба смарт телефона није дозвољена током часа. Неки ученици се упорно оглушују о забрану коришћења телефона пошто наставници немају подршку њихових родитеља по овом питању. У сваком случају, то је проблем који исцрпљује и делује разочаравајуће на наставнике.

На састанку са представницима Асоцијације Родитеља у школи „Agrupamento de Escolas D. Luís de Ataíde“ (http://www.aeluisdeataide.pt/)  у Пенишију смо се распитали о употреби смарт телефона током часова. Родитељи су рекли да због заузетости на послу имају потребу да путем мобилних телефона контактирају своју децу како би знали када су деца напустила школу али никако не одобравају коришћење телефона током часа уколико то није у сврхе учења. Деци је стриктно дозвољено телефонирање након школе или у изузетним ситуацијама. Колеге у Пенишију су нам потврдиле да њихови ђаци не користе мобилне телефоне током наставе ако наставници то од њих не траже.

Након повратка из Португала, размишљамо о организовању информативних састанака са родитељима о штетном утицају неконтролисаног коришћења мобилних телефона на понашање њихове деце. Неопходно је активније учешће родитеља у решавању овог проблема како би наши ученици били мотивисанији за рад током часа.

Смарт телефони представљају нови изазов у школском животу који није постојао када су данашњи родитељи били ђаци због чега овом проблему треба посветити посебну пажњу.  

 

 

letak

 
Партиципација родитеља у школи – Пениши, Португал

У школској 2018/19. години у основној школи „Милан Ракић“ у Београду спроводи се пројекат мобилности „Партиципација родитеља у школи“, који су подржали и финансирали Еразмус + Програм и Темпус Фондација. У оквиру пројекта наставници наше школе посетили су школу Agrupamento de Escolas D.Luis de Ataide у месту Пениши у Португалу. Посета је спроведена у циљу размене искустава са португалским колегама о активностима и учешћу родитеља у животу школе.

IMG 76f0654b9496e43e15e02203bd4ac0de V



Пре мобилности детаљно смо проучили улогу родитеља у животу наше школе и сарадњу са њима. О томе смо направили и презентацију.

У нашој школи родитељи су организовани кроз Савет родитеља. Свако одељење има по једног представника родитеља који се бира на почетку сваке школске године, на првом родитељском састанку. Савет родитеља предлаже представника у орган управљања и школске тимове, разматра школске планове и извештаје, услове у којима школа ради, даје сагласност на програм и организовање наставе у природи и екскурзије. Ужим актом школе дефинисано је да Савет родитеља може да разматра и решава питања из области друштвеног, забавног и спортског живота ученика, реализовања програма културне и јавне делатности школе, ангажовања на прикупљању финансијских и других средстава као и области свих других активности којима се побољшавају услови живота и рада ученика.

Сарадња са родитељима обавља се у термину отворених врата, која има сваки одељењски старешина и сваки предметни наставник, у складу са својим распоредом. Распоред отворених врата је истакнут у холу, као и на сајту школе. Једном месечно се одржавају Велика отворена врата, када су истовремено присутни сви наставници и родитељи могу да обаве више разговора у једном термину. Сарадња са родитељима обавља се и путем приредби, манифестација, спортске недеље, професионалне оријентације... У тим активностима родитељи су углавном посматрачи, а ређе и учествују у реализацији.

Након повратка са мобилности направили смо презентацију о улози родитеља у животу школа Agrupamento de Escolas D.Luis de Ataide.

Асоцијација Родитеља је тело које окупља представнике родитеља свих школа у месту Пениши. Одељења имају по два представника у Асоцијацији родитеља. Ово тело има своју просторију у школи и секретара који заказује и води састанке. Асоцијација је упозната са годишњим програмом рада школе и укључује се у неке активности које он предвиђа. Такође и самостално покреће друштвене активности везане за живот школе. Бави се и активностима социјалног карактера за помоћ деци у школама.

20181023 195125


Сарадња са родитељима одвија се кроз сарадњу родитеља са одељеским старешином и сарадњу представника из Асоцијације родитеља са директором. Термин отворених врата не постоји. Родитељ најављује посету одељенском старешини, а старешина му заказује састанак у одређено време. Представници родитеља су изразили незадовољство што не могу да посећују предметне наставнике.

Комуникација са родитељима се спроводи и путем Личне свеске ученика. На почетку сваке школске године један од родитеља ученика оставља своје контакт податке за комуникацију са школом. Име тог родитеља и контакт подаци се бележе у Личну свеску ученика. Све важне напомене наставник уписује у Личну свеску ученика. Родитељи изостанке правдају на посебним обрасцима који се такође налазе у тој свесци.

Екскурзије се не организују у сваком разреду. Практикују се седмодневне екскурзије у иностранство у седмом или осмом разреду али не у свакој генерацији. Родитељи не утичу на доношење одлуке о извођењу екскурзије и њеној организацији. Улога Асоцијације родитеља у извођењу екскурзије је пружање помоћи оним родитељима који екскурзију не могу да финансирају или организовање активности за прикупљање добровољних прилога.

На састанку са представницима Савета родитеља имали смо прилику да лично разговарамо са родитељима ђака и да се упознамо са активностима у које су укључени у школи. Једна од активности у којој су учествовали у претходној школској години је Недеља књиге у школској библиотеци. Родитељи су направили реквизите и организовали игру и такмичење у писању стихова. Након такмичења направили су пано са најбољим песмама и наградили најбоље.

Приликом неких пригодних датума, родитељи организују добротворне продаје, најчешће колача, а од прикупљених средстава помажу социјално угроженој деци или купују нешто од опреме потребне школи. У једној школи на тај начин су скупљена средства за школско озвучење које се користи уместо звона. Пре часова, за време одмора и на крају радног дана деци се пушта пажљиво одабрана музика, за игру, спортске и плесне активноти и релаксацију.

Заједно са наставницима, родитељима и ђацима школе учествовали смо у једној од активности која се спроводи у школи - Чишћење плаже. Сличне активности се понекад реализују и неки родитељи би волели да их има више, а неки се не слажу са тиме.

IMG 4f1f40fdffcf69e653d4e892610a4b37 V

Када упоредимо партиципацију родитеља код нас и у Agrupamento de Escolas D.Luis de Ataide, можемо закључити да има идеја које би могли да усвојимо од њих, али и да су неке ствари боље организоване код нас. Највише нам се допало што Асоцијација родитеља делује самостално и што родитељи имају већу иницијативу. Учешће родитеља у неким активностима школе је активније него код нас. Родитељи сами предлажу активности којима би се укључили у живот школе. Код нас родитељи у активностима углавном учествују као посматрачи или се укључују на позив наставника.

Савет родитеља у нашој школи има много већа овлашћења у односу на Асоцијацију родитеља у Пенишију. Кроз Савет родитеља морају да прођу све одлуке, планови, извештаји и значајна збивања у школи. Састанку присуствује директор и подноси извештај Савету родитеља. Асоцијација родитеља нема таква овлашћења и није потеребна њихова сагласност за одлуке које школа донесе. Наша школа је отворенија и родитељима су доступни сви предметни наставници, а не само одељењски старешина.

За нас је веома важно да обезбедимо напредовање ученика у учењу и социјалним вештинама и сматрамо да је родитељ веома важан фактор у том послу. Сваке школске године Тим за сарадњу са породицом спроводи анкетирање родитеља. Анкете показују да су родитељи задовољни радом Школе, заинтересовани да учествују у школским манифестацијама, организовању и спровођењу радионица. Ми сматрамо да њихово учешће није на задовољавајућем нивоу и да постоји много простора за напредак. Савет родитеља има довољно овлашћења, али нема довољно иницијативе.

Презентације о нашем искуству у Португалији, представљене су родитељима на родитељским састанцима неких одељења, а биће представљене и на Савету родитеља. Надамо се да ће то отворити нове перспективе и допринети напредовању наше сарадње са родитељима а тиме и успеху ученика, што нам је заједнички циљ.

 
 
 

 portigal 7

 

Дневник путовања у Португал

Пише: Весна Жакула-Јовановић
Период мобилности 21-30.10.2018.
1. дан, недеља - 21.10.2018.

21.10.2018. започело је путовање Тима мобилности у Португал. Састанак чланова Тима на аеродрому „Никола Тесла“ био је у 5:30 h. Лет је био у предвиђеном термину у 6:50 h са преседањем у Бечу. Због промене термина лета Беч - Лисабон имали смо додатна два сата чекања. Искористили смо ову паузу да поново анализирамо начин трансфера од Лисабона до нашег одредишта у Пенишију. Место је удаљено око 100 км од Лисабона и постојала је могућност коришћења метроа уз преседање и потом аутобус до Пенишија, или аеродромски трансфер. Због померања лета сложили смо се да је боља варијанта коришћења аеродромског трансфера. Лет Беч - Лисабон је протекао у најбољем реду уз могућност повременог уживања у пределима изнад којих смо летели.
Сунчано време у Лисабону је учинило да се одмах заљубимо у Португал. Возач таксија нас је фасцинирао својом професионалношћу, знањем енглеског језика и начином како је одговарао на наша питања. Све време смо путовали модерним аутопутем уживајући у пределима типичним за Медитеран. Избор смештаја у Пенишију је био на предлог нашег партнера Мануела. У току читавог боравка смо му били захвални на томе јер се у свему показао идеалним. Иако смо већ били доста уморни нисмо могли да не пропустимо вечерњу шетњу кроз Пениши.

О месту смо већ имали доста информација са интернета, али ходање по калдрмисаним уличицама, мирис мора, крици галебова су нешто што се не заборавља. Некада острво, вештачким путем претворено у полуострво (отуда и назив места) је скоро са свих страна окружено водом, са зидинама огромне тврђаве о које ударају таласи океана.
Улице су биле скоро пусте осим ресторана и кафића. Сели смо у мањи ресторан да вечерамо, разменимо утиске и договоримо се око сатнице за сутрашњи дан кад ће почети наша активност везана за пројекат на коме смо радили.

 port dnevn 01 port dnevn 02 

2. дан, понедељак -22.10.2018.

У 9:30 h смо стигли у школу Agrupamento de Escolas D.Luis de Ataide (http://www.aeluisdeataide.pt/). Дочекао нас је социјални радник Мануел Луис са којим смо успоставили контакт на платформи
е - Тwinning. Марија Лукић је са њим водила интезивну преписку од јануара 2017. године. Помагао нам је све време, давао многе инструкције, усаглашавали смо заједно план активности, препоручио нам је смештај у Пенишију тако да је Мануел уживао наше пуно поверење и пре него што смо га лично упознали. Мануел нас је упознао са неколико наставника и директором школе који ће нам бити домаћини током дана:
Ана Естевес– професор историје

Кристина Лацерда– професор енглеског језика Фатима Серано– професор физике
Паула Сантос– професор португалског језика Моника Алмеида– професор биологије Рикардо Силва – професор информатике
Ана Кристина Франко – наставник за децу са посебним потребама Руи Мануел – директор
Предали смо симболичне поклоне у знак захвалности за дотадашњу и вере у будућу сарадњу са домаћинима који су нас срдачно дочекали, на такорећи српски начин, уз пољупце. Беџеви са сличицама деце у португалској и српској ношњи које смо припремили пре поласка су нам постали заштитни знак током свих дана боравка.
Након што смо се међусобно представили и упознали, разменили смо укратко информације о школама у којима радимо.
Мануел нас је упознао са процедуром бирања ђачког руководства која се управо
дешавала током наше посете. Пошто је он доста ангажован и у тим активностима рекао нам је да ће можда бити малих измена у активностима везаних за термине.
Добили смо најважније информације везане за школу:

Основно образовање траје 9 разреда који су подељени у три циклуса:

Први циклус од 1. – 4. разреда - elementary school               
Други циклус 5. и 6. разред
Трећи циклус од 7. – 9. разреда basic school

Ђаци су у школи од 8 до 17 часова.

Часови се одржавају као блок часови по 90 минута.

Мали одмори између блок часова су по 10 минута.

• Након сваког циклуса полажу се тестови из португалског језика и математике (30% закључне оцене из предмета).
Школовање је обавезно до 18 година живота.
• Ђаци који понављају разред или не желе да похађају средњу школу остају у основној све до навршених 18 година. За њих се организује практична настава (занати). У овој школи је заступљен курс кулинарства.
• Постоји могућност завршавања специјализованих стручних школа у трајању од две године након чега је могућ и наставак школовања на факултету.

На државном нивоу је прописана Лична свеска ђака. Поред рубрике за оцене, садржи списак предметних наставника, део за дописивање са родитељем, правдање изостанака...
У току получасовне паузе за ужину боравили смо у просторији где се одвијају разне практичне активности за децу са потешкоћама. У зависности од степена ометености у развоју, ова деца понекад бораве на настави са осталим ђацима, али се највише са њима ради индивидуално унутар школе. Већина активности је усмерена на рад са рукама.
У наредна 2 сата домаћини су нас детаљно упознали са целокупним школским амбијентом: кабинети, фискултурне сале, зборнице, библиотека, канцеларија директора, рачуноводство, секретаријат, књижара (за коју су нагласили да су све цене ниже него у граду). Мануел нам је у свом кабинету причао о пројекту „Октопод“ којег је иницирао и на коме ради њихова школа. Пројекат „Октопод“ има за циљ препознавање, развој, и каналисање личних емоција код деце које су добрим делом непрепознате и неразвијене због услова савременог живота и претеране конзумације дигиталних средстава. Наредних дана смо се често сусретали са наставницима и ђацима који су укључени у овај пројекат. Током обиласка смо се упознали са још доста чланова колектива и видели да су сви већ информисани о нашој посети.
Највише нас је импресионирала библиотека школе. Сазнали смо да је стално у функцији на разне начине. Ако ученици губе час због спречености наставника други, задужен наставник ће имати са њима час у библиотеци. Кажњен ученик се такође шаље у библиотеку где са њим ради у то време дежурни наставник. Разне слободне активности се дешавају у библиотеци.
Пренели су нам да су се родитељи ангажовали да штампају похвале за награђене ученике у „Недељи поезије“.
После ручка кренули смо у обилазак Пенишија. Домаћини су нас поделили у неколико аутомобила и кренули смо у упознавање његових чувених плажа. Некад мало рибарско место данас постаје све познатије по идеалним условима за сурфовање посебно због цевних таласа. Плаже су се ређале, свака прелепа на свој начин. Неке су биле потпуно дивље, застрашујуће због кршевитости, друге су биле фасцинантне по пећинским облицима, испред неких су се у мору пружала вајарска дела природе. На свакој плажи смо излазили из кола покушавајући да нешто од тога овековечимо сликањем. Код последње пешчане плаже, према препоруци наших португалских колега, отишли смо у популарни ресторан да пробамо рибље специјалитете. Тако смо имали прилику да дегустирамо разна јела уз подробна објашњења како се и са чим конзумирају.

port dnevn 03 portigal 1

 port dnevn 05

 

3. дан, уторак – 23.10.2018.


У оквиру основне школе постоји више објеката који се налазе на различитим локацијама у зависности од узрасне доби деце.
Предшколско и одељења до 4. разреда су у засебним зградама. У главној згради су ђаци од 5. – 9. разреда
За овај дан смо имали предвиђену посету вртићу и основној школи до четвртог разреда. Мануел Луис нас је упознао са свим колегама које раде у овој установи. Деца у вртићу носе симпатичне разнобојне кецеље и одмах смо уочили да има доста деце са различитих меридијана. Мануел нам је рекао да се већина деце релативно брзо привикла на нову средину, или на учење португалског језика, мада код пар деце постоји језичка баријера. Школа се ослања на кварт где живе породице са лошијим социјалним статусом. Вртићи су доста скромни, али са пуно дечијих радова што ствара једну топлу атмосферу. Васпитач има и свог асистента који му помаже у раду.
На појединим часовима смо на табли исписивали цртице, а деца је требало уз погађање слова да дођу до решења из које земље долазимо. Причали смо са њима на енглеском и одговарали на њихова питања. Посматрали смо како се кроз дечију игру и рад стално ради на њиховој социјализацији.

port dnevn 06

У послеподневним сатима обишли смо Обидос, прелепи градић у области Леириа. Место је познато под називом Краљичино село пошто је у прошлости било омиљени венчани дар португалских краљева својим супругама. На улазу у градић је капија  Порта да Вила.

Место изгледа бајковито. Уличице су уске, поплочане каменом, низ старе кућице бело окречене спушта се бујно зеленило и цвеће. Опасано је средњовековним зидинама са којих се пружа предиван поглед на град и околне винограде. На централном тргу је црква Санта Мариа и музеј.

Дуж улице су начичкани бројни кафићи, сувенирнице и галерије. У излозима су традиционалне португалске украсне плочице, петлићи, осликане чаше, производи од плуте...

Гиња де Обидос је вишња која се производи у округу Обидос. На бројним штандовима продаје се слатко алкохолно пиће са овом вишњом које се служи у малим чоколадним чашама. Уживали смо у двосатној шетњи местом које је у сваком погледу јединствено.

 

port dnevn 07 port dnevn 08

 port dnevn 09

4. дан, среда – 24.10.2018. 

Присуствовали смо часовима колега исте струке. Упознала сам се колегиницом Изабелом Родригез и присуствовала часу где је била наставна јединица „Индустријска револуција“. У Србији је ова јединица планирана за 6.разред, код њих се изводи у разреду. Осим ове разлике остало је доста слично: опремљеност кабинета, презентовање садржаја, ангажованост ученика.

На почетку часа сам разговарала са ђацима, одговарала на њихова питања о Србији, Београду, младима. Нешто у шта сам тешко могла да поверујем је податак да нису чули за Новака Ђоковића. Очито тенис није спорт којег Португалци прате. Школски час траје 90 минута. Не чује се звоно и оно што одмах пада у очи је да нема велике граје после завршеног часа.

После ових посета размењивали смо искуства и утиске. Програми се не подударају тако да нам је у прво време било чудно како те разлике иду и по 3 године. Ипак најважнији нам је податак да се држава побринула да школа буде обавезна до 18 године. Уколико понављају ученици могу ићи на занате који су у оквиру школе и трају 2 године. У овој школи је организован курс кулинарства. За време одмора смо јели њихове традиционалне медењаке које су ђаци спремали.

Иначе средом се у поподневним сатима организују разне ваннаставне активности. За ову среду је било планирано чишћење плаже где ће заједно учествовати: ђаци, родитељи и наставници. Ова активност нам је била предочена у плану коју је послао Мануел и заиста смо с нестрпљењем то ишчекивали. Дуга поворка свих нас упутила се кроз део Пенишија ка пешчаној плажи. Активност су предводили наставници физичког васпитања Еурико и Хозе. Поделили смо се на мање групе, добили рукавице и кесе за ђубре и кренули сви целом ширином плаже да прикупљамо отпад. Сложили смо се да би сличну заједничку активност могли да планирамо по повратку у Београд (на пример уређење школског дворишта). Сви смо тада једнаки, имамо исти циљ, испомажемо се, ћаскамо, шалимо. Толико је све једноставно, а ефекат таквог рада је зачуђујући. После обављеног посла направили смо пар заједничких слика. Еурико и Хозе су нам објаснили да деца могу да се определе и за спортске активности које се не спроводе у њиховој школи, као што ће ученици неке друге школе моћи да дођу на пример на курс веслања који они изводе. Опет смо се уверили како мали потези дају добре резултате. После приче о талентованој деци у веслању позвали су нас да и ми сутра мало искусимо овај спорт.

port dnevn 11 port dnevn 10

 

5. дан, четвртак -25.10.2018.
Посетили смо још два вртића и основну школу до четвртог разреда на новој локацији. На путу до школе поједини родитељи су нас препознали и поздравили што је заиста било лепо искуство. Стара школа како зову најстарију зграду има историју дугу читав век. У холу се налази изложба старих фотографија разних генерација из прошлости, затим како су некад изгледале учионице, како су текли радови на опремању школе.Васпитачица у вртићу нам је испричала како су се родитељи организовали око куповине одређене опреме путем прикупљања новца од продајних изложби. Опет смо видели децу како трче да се загрле са Мануелом и да се похвале са задацима.Поново се уверавамо да се са децом доста ради. Видели смо да се у школу доводе и деца са веома тешким поремећајима у развоју и за њих постоје посебне просторије.
 
Затим смо били у радионици где се од разног материјала попут часописа, вунице, разних трака, плочица и сл. праве нови маштовити производи. Циљ је да се  код ученика изгради свест о рециклажи. Попут библиотеке овде се исто упућују и кажњени ученици.
 
После подне је било време за кратак курс веслања за Марију и мене. Еурико нам је донео одело за веслање, објаснио како да носимо кану, а потом на обали показао основне захвате са веслом. Теоретски све је изгледало једноставно, у пракси је било напорно. 

 port dnevn 12

 

6. дан, петак -26.10.2018. 

Овај дан је био резервисан за: 

  • размену утисака, евалуацију посете
  • попуњавање еуропаса
  • састанак са родитељима
  • припрему заједничке вечере 

У главној школи разменили смо утиске са домаћинима. Пред њима су још неки пројекти: у петом разреду „Не бојим се математике“, а у седмом „Климатске промене и глобално загревање“. Група наставника се спрема за пут у Пољску, а наредне недеље дочекују колеге из Италије. Бавиће се темом „Климатске промене и глобално загревање“ које је у оквиру КА2 стратешког партнертства особља запосленог у школама. Приказују нам презентације и говоре о наредним активностима. Изразили смо жељу да наставимо сарадњу и да у будућности будемо партнерске школе. Сложили смо се да је посета била драгоцено искуство за обе стране и да ћемо покушати то да искористимо у циљу побољшања рада школе.

У послеподневним сатима одржан је разовор са Асоцијацијом родитеља

Родитељи су били веома отворени и предочили су нам њихова искуства у раду школе. 

  • На почетку сваке школске године један од родитеља ученика оставља своје контакт податке за комуникацију са школом. Име тог родитеља и контакт подаци се бележе и у Личну свеску ученика.
  • Одељења имају по два представника у Асоцијацији Родитеља. Асоцијација родитеља је тело које окупља представнике родитеља свих школа у Пенишију. Ово тело има свог секретара и покреће друштвене активности везане за живот школе. Бави се активностима социјалног карактера за помоћ деци у школама.
  • Асоцијацијa Родитеља учествује у организацији Дана мајки, као и Дана очева који се обележавају у школи. Учествују као гости предавачи на часовима представљања занимања.·        
  • Родитељи   учествују   и    у   организацији    Недеље   поезије    и    обезбеђују штампање похвалница за најбоље ученике у школи.
  • Заједно са наставницима и ђацима учествују у чишћењу оближње плаже.·        
  • Родитељи организују продајне изложбе на којима прикупљају средства за школску опрему.
  • Екскурзије се не организују у сваком разреду. Практикују се седмодневне екскурзије у иностранству у седмом или осмом разреду али не у свакој генерацији.
  • Родитељи не могу да утичу на одлуку да се екскурзија не изводи ако је школа тако одлучила.·        
  • Улога Асоцијације Родитеља у извођењу екскурзије је пружање помоћи оним родитељима који екскурзију не могу да финансирају или организовање активности за прикупљање добровољних прилога.
  • Родитељ контактира само са одељенским старешином.
  • Родитељ најављује посету одељенском старешини, а старешина му заказује састанак.
  •       Све важне напомене као и поруке о изостајању ученика родитељ уписује у Личну свеску ученика.
  •       Представници родитеља су изразили незадовољство што не могу да посећују предметне наставнике.       
  •       Родитељи не дозвољавају деци да користе мобилне телефоне у личне сврхе током наставе. Телефони          искључиво служе за контакт детета са родитељем после школе или у изузетним ситуацијама .Поштује          се Правилник о правима и обавезама ученика и родитеља.
Констатовали смо да родитељи у Пенишију показују већу иницијативу у сарадњи са школом и да је већина активности везана за друштвено користан и хуманитарни рад.

Увече смо у школи имали припрему вечере. Главна куварица је била Ана, професор историје. Објаснила нам је да спрема јело калдераиду (caldeirada), јело између чорбе и паприкаша. Помагали смо јој у припреми хране и потом уживали у заједничкој вечери. Још једном смо изразили наду у наставак сарадње и дружења и жељу да се видимо у Београду.

port dnevn 13
port dnevn 14

port dnevn 15 port dnevn 16

 7. дан, субота -27.10.2018.

Ујутро смо кренули за Лисабон. Сместили смо се у делу града Мартим Мониз и одмах кренули у обилазак града. Обишли смо трг Росио, Комерцијални трг са спомеником краљу Жозеу, четврт Баикса, замак Светог Ђорђа. Увече смо сређивали документацију и договорили се шта ћемо још видети у Лисабону.

 port dnevn 17

 

8. дан, недеља -28.10.2018. 

Метроом смо се упутили у део Лисабона где се налази кула Белем одакле су кретали бродови на дуга путовања, видели импозантан споменик чувеним португалскимпоморцима, затим манастир Жеронимо. У повратку уживали смо дуж обале реке Тежо.

Увече смо се припремали за посету Националној агенцији Еразмус+ у Лисабону.

port dnevn 18 port dnevn 19

port dnevn 20

 

9 дан, понедељак – 29.10.2018. 

Јутро смо искористили за вожњу чувеним дрвеним трамвајем 28. Потом смо се попели лифтом Санта Јуста и са висине посматрали град, а затим упутили ка португалској Националној агенцији Еразмус+.

Дочекала нас је госпођа Аугуста Алвез у присуству директора, госпође Џоане Годињо и још пар колегиница. Разменили смо пригодне поклоне у знак обостране пажње и испричали им укратко о нашем пројекту „Партиципација родитеља у школи“, као и о нашој мобилности у Пенишију, у школи „Agrupamento de Escolas Dom Luis de Ataide“(http://www.aeluisdeataide.pt/).

Нагласили су да су за имплементацију пројеката најважнији одговорност и добра процена могућности и ресурса школе. Интересовали су се колико су школе у Србији спремне за интернационалну сарадњу. Саветовали су нас да у будућим пројектима укључујемо и колеге из других школа. Госпођа Алвез нас је провела кроз бројне канцеларије НА Еразмус+ уз упознавање запослених и објашњавање посла на којима раде. Увидели смо колико је то сложена организација и колико пуно људи и посла стоји иза сваког пројекта. Добили смо корисне информације о могућностима даљег рада на пројектима и склапању партнерства. После пријатног и конструктивног разговора напустили смо НА Еразмус+.

Последње упознавање Лисабона је било предвиђено за део града који је настао у време Светске изложбе и обележавања 5 векова од путовања Васка де Гаме. Искористили смо да са жичаре уживамо у погледу на најдужи мост у Европи и на реку Тежо.

У вечерњим сатима смо се спаковали за сутрашњи повратак у Београд.

port dnevn 21 port dnevn 22

 

 
10. дан, уторак – 30.10.2018.
 
Ујутро смо полетели из Лисабона ка Минхену, затим од Минхена ка Београду и око 18 часова стигли у Београд чиме је завршена наша мобилност и активност посматрања португалских школа.  
                                                                                                                      Чланови Тима мобилности:
Велиборка Пешић
Радмила Ковачевић
Марија Лукић
Весна Жакула -Јовановић

 

 

participac portugal

 

  

 

У школској 2018/19. години, у нашој ОШ „Милан Ракић“ Нови Београд, спроводи се пројекат Еразмус + Програма „Партиципација родитеља у школи“. Група наставника наше школе је учествовала са овим пројектом на конкурсу којег у име Еразмус + Програма у Србији спроводи Темпус Фондација. Пројекат је одобрен и финансира се од стране ЕУ.
У оквиру пројекта наставници наше школе Весна Жакула - Јовановић, Радмила Ковачевић, Велиборка Пешић и Марија Лукић посетили су школу Agrupamento de Escolas D. Luis de Ataide (http://www.aeluisdeataide.pt/) у месту Пениши у Португалу. Посета је спроведена у циљу размене искустава са португалским колегама о активностима и учешћу родитеља у животу школе.
Како смо истраживањима дошли до података да је Португалија земља у успону у реформисању образовног система, одлучили смо да је изаберемо за партнерску земљу. На порталу eTwinning успоставили смо контакт са социјалним радником Мануел Луисом из школе Agrupamento de Escolas D.Luis de Ataide (http://www.aeluisdeataide.pt/), у месту Пенише у Португалу и успоставили сарадњу.
Школу смо посетили у периоду од 21-26.10.2018.

ОРГАНИЗАЦИЈА РАДА ШКОЛЕ

  •  Основно образовање траје 9 разреда који су подељени у три циклуса:
     Први циклус од 1. – 4. разреда - elementary school
     Други циклус 5. и 6. разред
     Трећи циклус од 7. – 9. Разреда basic school

     Наставници који предају у 5. и 6. разреду не држе наставу ђацима од 7. – 9. разреда, док наставници из трећег циклуса могу предавати у 5. и 6. разреду.
     Након сваког циклуса полажу се тестови из португалског језика и математике. Они чине 30% закључне оцене из предмета. На закључну оцену утичу залагање ученика и оцене које је добијао у току школске године.
     Школовање је обавезно до 18 година живота.
     Ђаци који понављају разред или не желе да похађају средњу школу остају у основној све до навршених 18 година. За њих се организује практична настава (занати).
     Постоји могућност завршавања специјализованих стручних школа у трајању од две године након чега је могућ и наставак школовања на факултету.

На државном нивоу је прописана Лична свеска ђака. Поред рубрике за оцене, свеска садржи списак предметних наставника, део за дописивање са родитељем, правдање изостанака...

 knjizica

 

Ђаци су у школи од 8 до 17 часова.

Часови се одржавају као блок часови по 90 минута.

Мали одмори између блок часова су по 10 минута.

portigal 16 02
За време великог одмора ученици ручају у школској кантини или пекари. Храна се припрема у школи.
Држава дотира цене оброка за ученике са нижим материјалним статусом. Плаћање у пекари је искључиво картицом ученика.
Ученици са дефицитом пажње похађају само поједине часове.
Ученици са посебним потребама не похађају наставу и проводе време са специјализованим лицем за негу и бригу којем помаже још један асистент.
Социјални радник, заједно са психолозима ради индивидуално са децом која имају проблема у понашању. Спроводе се пројекти у циљу препознавања личних емоција и каналисања њиховог исказивања на најнижем узрасту.
Предшколско и одељења до 4. разреда су у засебним зградама (не деле исто школско двориште).
У главној згради су ђаци од 5. – 9. разред.

portigal 7 thumbnail

Све школе су закључане. На улазној капији у школско двориште је портирница или звоно. Врата отвара портир тј. техничко особље, обично теткица.
Ученик може да напусти наставу раније ако је по њега дошао родитељ или у пратњи неког од техничког особља, у случају да мора код лекара.
Ученика који омета час наставник у пратњи техничког особља шаље у библиотеку, где ради задатке под надзором библиотекара или дежурног наставника.
Одељење које губи неки час, тај час проводи у библиотеци са дежурним наставником или у Центру за рециклажу, где од рециклираних материјала ученици са наставницима праве сезонске декорације за школски простор или хуманитарну продају.

biblioteka centar za reciklazu

 УЧЕШЋЕ РОДИТЕЉА

 На почетку сваке школске године један од родитеља ученика оставља своје контакт податке за комуникацију са школом. Име тог родитеља и контакт подаци се бележе и у Личну свеску ученика.
 Одељења имају по два представника у Асоцијацији Родитеља. Асоцијација Родитеља је тело које окупља представнике родитеља свих школа у Пенишију.
Ово тело има свог секретара и покреће друштвене активности везане за живот школе. Бави се активностима социјалног карактера за помоћ деци у школама.
 Асоцијацијa Родитеља учествује у организацији Дана мајки, као и Дана очева који се обележавају у школи.
 Учествују као гости предавачи на часовима представљања занимања.
 Родитељи учествују и у организацији Недеље поезије и обезбеђују штампање похвалница за најбоље ученике у школи.
 Заједно са наставницима и ђацима учествују у чишћењу оближње плаже.
 Родитељи организују продајне изложбе на којима прикупљају средства за школску опрему.
 Екскурзије се не организују у сваком разреду. Практикују се седмодневне екскурзије у иностранству у седмом или осмом разреду али не у свакој генерацији.
 Родитељи не могу да утичу на одлуку да се екскурзија не изводи ако је школа тако одлучила.
 Улога Асоцијације Родитеља у извођењу екскурзије је пружање помоћи оним родитељима који екскурзију не могу да финансирају или организовање активности за прикупљање добровољних прилога.
 Родитељ контактира само са одељенским старешином, телефонски, путем мејла и друштвене мреже Фејсбук.
 Родитељ најављује посету одељенском старешини, а старешина му заказује састанак.
 Све важне напомене као и поруке о изостајању ученика родитељ уписује у Личну свеску ученика.

 

prostorija za roditelje sa portfolijama ucenika sastanak sa predstavnicama asocijacije

Имали смо састанак са представницима Асоцијације Родитеља на коме смо се упознали са активностима и деловањем Асоцијације Родитеља. Представници родитеља су изразили незадовољство што не могу да посећују предметне наставнике.

Заједно са родитељима, наставницима и ученицима учествовали смо у једној од заједничких активности које организују а то је – Чишћење плаже.

 

akcija ciscenja plaze portigal 10

У склопу установе Agrupamento de Escolas D. Luis de Ataide(http://www.aeluisdeataide.pt/), обишли смо још неколико основних школа и вртића у Пенишију.

vrtic predskolsko i skola nizih razreda
 portigal 4 osnovna skola nizih razreda

Васпитачи и наставници су у великој мери задовољни сарадњом са родитељима јер се родитељи укључују у активности које се тематски организују у школама и вртићима, као што су ликовне и кулинарске радионице за одређене празнике у години (Нова година, Ускрс...), као и спортске манифестације које се периодично организују. Такође родитељи узимају учешће и у разним пројектним активностима, а често се налазе и у улози предавача на дату тему. Неке од ових активности традиционално се организују сваке године што доприноси већем одзиву родитеља јер много раније знају да ће се дата активност реализовати у одређеном периоду. Наставници сматрају да им сарадњу са родитељима олакшава и чињеница да су мала заједница (мало место) и да су доста упућени једни на друге кроз свакодневне активности изван школе. Како школа има социјалног радника (који ради у неколико васпитно образовних установа – школа и вртића) и који повремено посећује домове породица својих ученика, а посебно оне породице којима је потребна додатна подршка како у социјалном интегрисању деце, тако и у пружању додатне подршке у учењу, родитељи и због тога имају наклоност ка школи јер на њу гледају као на „партнера“ у одгоју њихове деце.

АКТИВНОСТИ СА КОЛЕГАМА

- Састанци на којима смо се упознавали са школским системом обе земље
- Обилазак града и упознавање са културним активностима у Пенишију
- Дискусије на састанаку Асоцијације Родитеља
- Учествовање у спортским активностима – кајак
- Кување – „Португалско вече“
- Чишћење плаже
- Посета часовима

 portigal 2 sportski cas kajak
priprema hrane  sastanak
poseta casovima ciscenje plaze

У повратку са овог путовања посетили смо и португалску Националну агеницију Еразмус+ где смо имали прилике да у разговору са директорком установе Joana Mira Godinho и њеним сарадницима разговарамо о утисцима које смо стекли у Португалији и школи домаћину.

nacionalna agencija erasmus portugal  10

Овај пројекат, поред размене искустава и договора о сарадњи у активностима које ћемо у наредом периоду заједно са португалским колегама реализовати путем eTwenninga, донео нам је и нове погледе у отварању школе за нове идеје и подухвате који ће се реализовати. Надамо се да ће родитељи нашим појачаним ангажовањем у погледу њиховог укључивања у што већи број активности, увидети да је потреба за већим ангажовањем родитеља и те како пожељна у заједничком деловању за што боља постигнућа ученика што нам је обострани циљ.

Захваљујемо се колегама у Португалу што су нам срдачно отворили врата школе и своја искуства поделили са нама. Организацији Темпус захваљујемо на указаном поверењу и радујемо се новим пројектима у оквиру Еразмус + Програма.

 bedz

 

 

 Посета Eразмус+ Националној Агенцији у Португалу

29. октобар у Лисабону


                                                                                                                                                                                                      English


portigal 11       


Наш пројекат „Партиципација родитеља у школи“ који је финансиран од стране Еразмус+ Програма укључио је по први пут део нашег колектива у мобилност у Португалу. Било је то изванредно искуство које је превазишло наша очекивања.
Након завршетка мобилности у Пенишију, Португал, први део школског тима је посетио Еразмус+ Националну Агенцију у Лисабону (други део тима ће током маја месеца 2019. године отићи у Норвешку). Како је ово први пројекат наше школе, одлучили смо да посетимо португалску националну агенцију Еразмуса како бисмо се распитали о развоју стратешких партнерстава међу школама у ЕУ. На тај начин смо, започевши процес дисеминације у Лисабону, уједно наставили са својим даљим усавршавањем.
Обавестили смо запослене у португалској НА о нашем пројекту „Партиципација родитеља у школи“ и о нашој мобилности у Пенишију, у школи Agrupamento  de Escolas D.Luis de Ataide“ (http://www.aeluisdeataide.pt/) .



10

Љубазношћу г-ђе Аугусте Алвез обишли смо пословне просторије португалске НА и упознали много приступачних и срдачних људи. Са госпођом Алвез смо разговарали о отварању школа у Србији ка интернационалној сарадњи. Подвукла је да су за имплементацију пројеката најважнији одговорност и добра процена могућности и ресурса школе.

 

20


Били смо почаствовани и дочеком од стране директора португалске националне агенције, госпође Џоане Мира Годињо. Разговарали смо о нашем пројекту, искуству са мобилности и сарадњи са колегама у Пенишију. Директор португалске НА нам је дала корисне информације о пројектима и склапању партнерства.


30

Наш тим са директорком и особљем португалске Еразмус+ НА у Лисабону



На крају састанка смо разменили поклоне у знак пажње и захвалности. Директору НА смо предали захвалницу за драгоцено искуство које смо у Португалу стекли, а заузврат смо примили промотивне поклоне Еразмуса.

 40

 

 

Пројекат Еразмус + Програм „Партиципација родитеља у школи“

thumbnail

У школској 2018/19. години, у нашој школи се спроводи пројекат Еразмус + Програма „Партиципација родитеља у школи“.  Група наставника наше школе је учествовала са овим пројектом на конкурсу којег у име Еразмус + Програма у Србији спроводи Темпус Фондација. Пројекат је одобрен и финансира се од стране ЕУ.

У оквиру пројекта наставници наше школе Весна Жакула-Јовановић, Радмила Ковачевић, Велиборка Пешић и Марија Лукић посетили су школу Agrupamento de Escolas D.Luis de Ataide у месту Пениши у Португалу. Посета је спроведена у циљу размене искустава са португалским колегама о активностима и учешћу родитеља у животу школе.

На састанку са представницима Савета родитеља имали смо прилику да лично  разговарамо са родитељима ђака и да се упознамо са активностима у које су  укључени у школи. Заједно  са наставницима, родитељима и ђацима школе  учествовали смо  у једној од активности која се спроводи у школи - Чишћење плаже.

У оквиру посете Португалу обишли смо  још неколико основних школа и вртића.  Присуствовали смо  и часовима где смо имали прилику да  директно са ђацима и наставницима разменимо знања и искуства. Захваљујемо се колегама у Португалу што су нам срдачно отворили врата  школе и своја искуства  поделили са нама. Организацији Темпус захваљујемо на указаном поверењу и радујемо се новим пројектима у оквиру Еразмус + Програма.

                                                                                                      Марија Лукић

portigal 1

...............

 

   

 

novi zdrava hrana

 

 

pripremne aktivnosti

Припреме за мобилност су обављане током јуна, јула, августа и септембра.
У оквиру планирања активности које ће се спроводити у иностранству,
Весна Жакула – Јовановић је припремила презентације о Србији

и Београду на енглеском језику.
Велиборка Пешић је обављала тематске припреме са партнером у Португалу и у оквиру тога направила филм - презентацију законских оквира и праксе која се примењује у сарадњи са родитељима у ОШ „Милан Ракић“ на енглеском језику.
Марија Лукић је водила коресподенцију са партнером у Португалу, осмислила беџеве за ову мобилност и припремила презентацију о школи .
Радмила Ковачевић је дисеминирала пројекат кроз е-Тwining учествујући у догађајима на овом порталу, преводила и обезбедила квалитет превода припремљених презентација на енглески језик.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Велиборка Пешић

 

bedz

 

eu flag co funded pos rgb right

oblacicПројекат „Партиципација родитеља у школи"  


Захваљујући Темпус фондацији која у Србији спроводи националне позиве за мобилности и партнерства у оквиру Еразмус+ програма, отворила се могућност да кроз шири контекст сагледамо своје успехе и недостатке у досадашњем раду и пружимо разноврсне облике помоћи у образовању деце. Инспирисани новим приступом у унапређењу свог рада кроз међународну размену искустава, издвојили смо сарадњу са родитељима као значајан чинилац у побољшању успеха ученика и заустављању раног напуштања школовања.
Психолог школе, Марина Бунчић је покренула пројекат „Партиципација родитеља у школи" са намером

tim 1

да се кроз размену искустава са другим школама у земљи и иностранству развију нове идеје и облици сарадње са родитељима.
У ОШ „Милан Ракић“ постоје сви органи и Тимови у области сарадње са родитељима који су предвиђени законом. Тим за сарадњу са породицом сваке школске године спроводи анкетирање родитеља. Анализе тих анкета показују да су родитељи задовољни одељенским старешинама и наставницима и да желе да учествују у догађајима које школа организује. Ипак, у пракси одзив родитеља није на задовољавајућем нивоу. У школи се поред редовних свечаности поводом Дана школе, Светог Саве, Пријема првака, сваке школске године уводи нека нова активност попут: „Кошарка за очеве“, „Дан кућних љубимаца“, „Недеља ненасиља“, „Дан здраве хране“, „Дан толеранције“, „Вече поезије“, „Дечија недеља“, „Велика отворена врата“, „Дан страних језика“...
Ове активности су покушаји да се родитељи мотивишу на активније учешће у школском животу своје деце у нади да ће и сами покретати иницијативе на корист и добробит свих ђака у школи.

Крајњи циљ активнијег укључивања родитеља у школски живот деце је побољшање успешности наших ђака у учењу, унапређење њихових социјалних вештина и вештина комуникације, пружање подршке наставницима и стручним службама у едукацији ученика који треба да стекну знања и вештине у складу са савременим захтевима и потребама привреде и друштва како би били конкурентни на европском и светском тржишту рада.
Осмисливши овакав приступ у унапређењу рада школе формиран је школски Тим у саставу: Душко Витомировић, Марина Бунчић, Весна Жакула –Јовановић, Радмила Ковачевић, Александра Неагић, Марија Лукић и Велиборка Пешић. Тим се бавио разрадом ове теме, писањем Европског развојног плана школе и писањем пројекта „Партиципација родитеља у школи“. Рад на овом пројекту захтевао је упознавање са постављеним циљевима образовања до 2020. године у ЕУ, извештајима о постигнутим резултатима у образовању у државама ЕУ и појединачним циљевима сходно нивоу развијености образовног система конкретне земље. Приступили смо сајту Европске комисије за образовање, порталима на којима се успоставља и развија комуникација са наставницима и едукаторима у другим земљама.
Урадивши све то уз помоћ смерница које смо проналазили на сајту Фондације Темпус и добијали у директном контакту са саветницима запосленим у Фондацији, поднели смо свој пројекат у фебруару 2018. године и Еразмус+ програм је одобрио његово финансирање са почетком остваривања у току школске 2018/2019. године.


                                                                                                                                                                                         ВелиборкаПешић

 porodica